Pages

Wednesday, 20 April 2011

ibuu.....

















pada suatu hari....
ibu: nak tlg jemur kain....ankat kain yg sudah kering...basuh pinggan...tlg mak masak...blaa...bla...bla...
anak: sekejap!!
selepas 5 min...
ibu: nak cepat la buat...tgh wt pa 2??
anak:jap mak!!
selepas 10 min...
ibu: nak!!!!cpt mai wt kerja!!!buat pa 2??!!!!(mulalah marah dan membebel)
anak: mak ni!!keja nk marah ja!!!lg pn knapa nak kena wt???abang2 duduk saja mna aci!!!mak ni pasal pa x adil la!!!dah la asyik manjakan abang ja...beli tu beli ni kat adik x beli pa!!!!sbb 2 adik beli guna duit adik sendiri,sampai habis duit!!!!(nada marah + bebal)
si ibu masuk ke dalam bilik tanpa berkata apa2....
ibu: ya ALLAH tidak adil kah aku ni....slah ka apa yg aku buat...aku telah cuba yg terbaik untuk berlaku adil terhadap anak2 ku...berilah petunjuk kepadaku ya ALLAH..(berdoa smbil menangis)
begitulah contoh perkara yg sering berlaku dlm kehidupan manusia skrg...marah kn ibunya kerana membebel...sedangkan si ibu marah disebabkn oleh si anak yg menlengahkn masa dan krja..
tidakkah kamu sedar bahawa ibu suruh melakukan kerja supaya kita tahu/biasa/terlatih melakukan kerja2 rumah untuk masa depan kita juga..
ana sendiri melaluinya...ibu ana minta ana bantu dia memasak..so skrg analah yg paling pandai memasak antara adik-bradik..n bercita2 nk jd chef..
so plz berfikiran positive...janganlah buat ibu anda menangis merana hidup kamu nanti..
mahukah korang melihat ibu korang menangis kesedihan dan bukan kegembiraan???mesti x mahu kn..
sp ingatlah jangan sesekali kamu menjadi ank derhaka....
cepat2 lah g minta maaf sblm x sempat krna ajal di tangan tuhan..

mudah ja minta maaf dgn setulus hati n dapatkan keredaan ibu insyallah kamu terhindar drpd menjadi anak derhaka..

ini ada doa dlm bm mudah utk korang faham doakan lah kedua ibu bapa korang

Ya Allah, rendahkanlah suaraku bagi mereka,
Perindahlah ucapanku di depan mereka.
Lunakkanlah watakku terhadap mereka dan
Lembutkanlah hatiku untuk mereka.

Ya Allah, berilah mereka balasan yang sebaik-baiknya
atas didikan mereka padaku dan Pahala yang besar
atas kesayangan yang Mereka limpahkan padaku,
Peliharalah mereka Sebagaimana mereka memeliharaku.

Ya Allah, apa saja gangguan yang telah mereka rasakan,
atau kesusahan yang mereka derita karena aku,
atau hilangnya sesuatu hak mereka karena perbuatanku,
jadikanlah itu semua penyebab runtuhnya dosa-dosa mereka,
meningginya kedudukan mereka dan bertambahnya pahala kebaikan mereka
dengan perkenan-Mu, ya Allah
sebab hanya Engkaulah yang berhak membalas kejahatan dengan kebaikan berlipat ganda.

Ya Allah, bila magfirah-Mu telah mencapai mereka sebelumku,
izinkanlah mereka memberi syafa'at untukku.
Tetapi jika magfirah-Mu lebih dahulu mencapai diriku,
maka izinkahlah aku memberi syafa'at untuk mereka,
sehingga kami semua berkumpul bersama dengan santunan-Mu
di tempat kediaman yang dinaungi kemulian-Mu, ampunan-Mu serta rahmat-Mu.

Sesungguhnya Engkaulah yang memiliki Kurnia Maha Agung,
serta anugerah yang tak berakhir
dan Engkaulah yang Maha Pengasih Di antara semua pengasih.

the end

thanx sbb luangkan masa ^^
nt saya post lg..

Jangan Like Aja Baca Sampai Habis Dulu

2 comments:

  1. Salam..
    whoa, so g double o d = GOOD :)

    ReplyDelete
  2. ekeleeh ni puji ka jz nk ambil hatii.btw thanx..^^ aqim pn baru ja nk mla prlukan tunjuk ajar..eme kn terer..

    ReplyDelete