Pages

ASSALAMUALAIKUM


Powered By Blogger

Tuesday 17 April 2012

DULU KAU..... KINI KAU.....

ASSALAMUALAIKUM

kisah 1:

aku ada seorang kawan namanya nur eran(bukan nama sebenar)

dulu dia merupakan seorang yg paling malas,tomboy,kasar,suka mencarut,suka dedahkan aurat,dan boleh dikatakan mempunyai segala sikap GERAMJI...disebabkan oleh sikapnya yg kurang baik dia sering dicaci,dimaki, dan dihina oleh aku dan rakan2....termasuklah guru2... 
kami tidak pernah hiraukan perasaannya... kadang2 aku rasa seperti dia menangis didalam hati walaupun jika dilihat pada wajahnya seperti tiada apa2 berlaku...paling teruk sehingga kami berasa jijik jika berkawan dengannya... "kononnya jatuhla standard kami"....




tetapi kini...


aku lihat segalanya berubah....

dia semakin cantik...lawa dengan pakaian jubahnya...bersertakan tudung labuh....bahasanya sopan dan bermulut manis....tingkah lakunya juga menjadi semakin beradab...dan boleh dikatakan sejuk mata aku memandangnya....


1st time aku jumpa selepas 4 tahun diriku kelu,kaku,dan bisu sbb aku terkejut + gembira akibat perubahannya..aku mula hormat kepada seseorang yg pernah aku caci,maki,hina,dan sebagainya....alhamdulillah merupakan ucapan pertama yg keluar dari bibirku..aku harap semua rakan2 muslimat aku sepertinya insyallah..mudah-mudahan dia tergolong dalam kalangan org2 yg beriman dan bertakwa kepada Allah SWT...ameen



kisah 2:
aku mempunyai seorang sahabat....namanya wan(bukan nama sebenar)...
dulu....dia seorang yg aktif dalam bersukan....wakil itulah inilah jalez aku dibuatnya....badannya bersaiz besar sehingga dia dapat gelaran bulat....tetapi keadaan fizikalnya tidak menghalang untuk dia terus maju dalam sukan...pelajarannya juga boleh dikatakan agak bagus...kira baik dari aku...kira2 boleh dikatakan wan ni seorang anak mas...yg begitu aku hormati....tetapi itu semuanya dulu....


kini.....

akibat tekanan yg diberikan keluarga,rakan2,dan guru2, dia berasa terlalu ingin menjadi kurus seperti rakan2 lain...tanpa berfikir secara waras...dia telah mengambil beberapa jenis pil...kalau x silap aku pil itu pil heroin...mula2 dia ada ajak aku untuk mencuba katanya "weh aqim mai la cuba best kot,x da pa ehh ang jgn risau"tetapi alhamdulillah aku dipelihara Allah SWT aku menolak perlawaannya itu....akibat pil JAHANAM itu....kelakuannya kian berubah saban hari....sukan tidak lagi menjadi kegemarannya malah dia sudah gemar melepak,merokok,dan mengambil pil2 trsebut....pelajarannya kian merosot....dia sudah mula brtindak ganas,dan samseng...sebab bda2 2 lah dia gagal dalam peperiksaan PMR...selepas itu dia pindah sekolah ke sk teknik...selepas itu jarang kami berjumpa...
sewaktu aku keluar bersama rakan2 lain..aku terserempak dengannya setelah beberapa bulan aku tidak berjumpa dengannya...aku terkejutt apabila dirinya banyak berubah..badan yg bulat kini kurus seperti lidi...kelakuannya juga berubah...segalanya sudah berubah...akibat bda jahanam yg dia ambil...

aku sedih...aku risau...aku kecewa dengannya...

ya Allah kau berilah petunjuk kepada sahabatku ini..pimpinlah dia ke jalan yg benar...berilah hidayah kepadanya...amenn....



## pssttttt ## nasihat...daripada kisah diatas...

'kita jangan pandang rendah seseorang kerana kita rasa diri kita hebat sbb kita x tahu mungkin dia lebih hebat drpd kita dan kita jangan pandang terlalu tinggi kpd seseorang yg boleh buat diri kita DOWN sbb kita juga boleh berjaya 
sepertinya"


"kita jangan mengata + mengumpat mengenai seseorang kata itu ini dengan hanya menilai luaran seseorang sbb mungkin hati org yg kita mengata itu lebih suci seperti salji dan hati kita gelap seperti arang"
wallahualam....





and



konklusinya:

sebagai konklusi ana cuma nk tekankan yg manusia mudah untuk berubah...sikap kita yg menentukan siapa diri kita, dan dimana kita berada....kita tidak boleh menyalahkan ibu bapa kita sepenuhnya...sbb ramai juvana skrg asal buat salah ja salah parents la,guru la, rakan la, and laa laa yg sebagainya...pernah x kita fikir bila buat salah; "ehh dimana salah aku???apa yg aku telah buat hingga dapat balasan begini dari Allah???adakah aku x solat???adakah aku berbuat dosa kepadanya???atau mungkin ini ujian daripadaNYA??...think positif yaaww...

"pray to Allah cos Allah always listens"

this story are based on the true story






Jangan Like Aja Baca Sampai Habis Dulu

No comments:

Post a Comment